Procházkou k lepšímu životu

trevor
Napsal trevor
10. Leden, 2021
Čtení na 2 minut

Možná jste si v lednu naordinovali dietu, chcete zhubnout, cítit se lépe. Jenže fitka jsou zavřená, bazény taky, doma se vám cvičit nechce. Neklesejte na mysli. Stačí se 30 min projít a bude vám líp.


Celá řada průzkumů potvrdila nepřeberné množství zdravotních benefitů obyčejné chůze. Stačí, když vystoupíte o zastávku dřív. Uvidíte. Procházky snižují riziko diabetu, kardiovaskulárních onemocnění (až o 60%), rakoviny tlustého střeva (až o 40%), pomáhají vám držet váhu na uzdě. Krátká zdravotní procházka je také skvělá pro psychickou pohodu. Proti úzkostem bojujte pohledem do zeleně. Má totiž pro lidskou psychiku doslova léčivé účinky. Údajně napomáhá pocitu klidu, harmonie, pohody a vnitřní vyrovnanosti. Například jedna studie z roku 2018 prokázala, že lidé, kteří se chvíli procházeli po bambusovém lese, byli méně úzkostní a depresivní. 

Bolí vás záda?

Procházka uvolní endorfiny, které jsou přirozeným lékem proti bolesti. Procházka může obnovit zdraví kloubů. Když kráčíte, hustá vyživená krev cirkuluje do chrupavek, které působí jako houby, aby ji nasály. Můžete tak předejít zraněním kloubů a zmírnit jejich bolest. Všichni víme, že při chůzi zapojujeme naše nohy, pánev, kotníky a chodidla. Uvědomili jste si ale, že ve stejném čase zapojujete i bederní svaly, které podporují vzpřímenou polohu, vaše ramenní svaly a ruce? Udržení si dobré pozice při chůzi vyžaduje zapojit doslova celé tělo. Pohyb udržuje naše tělo funkčnější, aby nás nebolela páteř, což je často způsobené dlouhým sezením a sedavým způsobem života.


Spánek + paměť + kreativita

Už 20minutová procházka zvýší hladinu serotoninu a jiných hormonů, které regulují spánkové cykly, pomáhají usnout a spánek během noci i udržet. Zdravý spánek je pro naše tělo stejně důležitý jako vyvážená strava a pohyb.
Pravidelná chůze také podporuje spojení mezi buňkami v mozku, snižuje běžné odumírání mozkové tkáně v důsledku věku a pomůže vám udržet si lepší tu, no víte co, paměť!

Studie provedená v roce 2012 ukázala, že skupina turistů byla o 50 % kreativnější poté, co se 4 dny procházela po turistickém chodníku. Ostatně – většina filozofů či slavných spisovatelů přišla na své závěry či zápletky svých děl v chůzi přírodou, chodili Goethe, Puškin, Darwin… i množí další.


Související články